Husk mig  

Har du glemt dit password?
Menu
OY-YACOY-YACOY-YAC

Fra kold bjørn til brølende løve!

Af +FRO+

Aerobatics-fly flyver generelt korte ture, og ofte meget korte ture. Det vidste vi godt, da vi købte Yak’en, for det fremgik jo tydeligt af logbogen. Vi vidste også, at den primært var benyttet til netop aerobatics. Det var sådan set alt sammen helt uproblematisk, men det gjorde dog den lille forskel, at da vi startede med de lidt længere ture, som ikke indebar helt så meget aerobatics, og mere lignede A til B flyvninger, nåede motoren, og tændingssystemet, åbenbart, en højere temperatur. For efter ca. 45 min. flyvning i sommervarmen, begyndte bjørnen at hoste. Det gentog sig på et antal flyvninger, og indebar naturligvis at pilotens nakke-frisure momentalt skiftede, men også at der efter kontakt til tårnet på EKRK, ligeså momentalt var: ”cleared to land”. Det gentog sig nogle gange, (Brand og Redning på EKRK fik god træning!) og med mellemliggende lange spekulationer og undersøgelser, i håbet om at finde årsagen til bjørnens modvilje til flyvninger over 45 minutter. Undervejs i forløbet ”gættede” vi på at årsagen var for ringe kvalitet tændrør, hvorfor der blev anskaffet nye – direkte import fra USA til kr. 600,- stykket – der er plads til 18 stk.! Det ændrede imidlertid ikke noget som helst, men det er jo altid godt at vide at udstyret er af god kvalitet… Vi var også inde over tanker om karburatoris, men den holdt ligesom ikke.

+ROB+, som var den mest ihærdige detektiv, fandt  – via Termika i Litauen - frem til at fejlen forventeligt lå i at tændspolen, som var af ældre produktionsdato – og kun egnet til den Sibirske arbejdstemperatur. Termika fik udviklet nye tændspoler, som kunne klare temperaturen i cowlingen på en Yak52 på en sommerdag i Danmark, og så var problemet forsvundet som dug for solen – bjørnen var blevet klar til varmen, og har siden brølet som en løve!

Schematics of Magneto Distributor